Oversigt over kvalitetssystemet
Kvalitetssystemets rammer
De overordnede rammer for kvalitetssystemet består af:
- Uddannelsesprofilen, der udgør fundamentet for arbejdet med kvalitet i uddanneserne, og som sætter ord på, hvad vi på AAU forstår ved høj kvalitet i vores uddannelser og hos vores dimittender.
- Kvalitetspolitikken, der fastlægger de overordnede principper for kvalitetsarbejdet og målsætninger for kvalitetsområderne.
- Beskrivelse af ansvar og roller for aktørerne i kvalitetsarbejdet.
- Rammerne for de overordnede processer, der sikrer den årlige opfølgning på uddannelseskvalitet, gennemførelse af uddannelsesevalueringer hvert 6. år samt årlig evaluering og udvikling af AAU’s samlede uddannelsesportefølje.
Kvalitetsområder
AAU's kvalitetssystem er opdelt i seks kvalitetsområder. I kvalitetsområderne defineres, hvordan kvalitetsarbejdet gennemføres i praksis via de samlede mål for kvalitet og fastlagte principper og procedurer. De samlede mål for kvalitet består af målsætninger, standarder og indikatorer. Indikatorerne er konkrete mål eller handlinger, som skal opfyldes for alle uddannelser. Når alle indikatorer er opfyldt tilfredsstillende, er kvalitetsmålsætningen, de er tilknyttet, også nået.
De seks kvalitetsområder følger de studerendes vej gennem deres uddannelse på universitetet.
- Rekruttering og studiestart. Kvalitetsarbejdets fokus er rekruttering, information til potentielle studerende, så de vælger den rigtige uddannelse, samt at nye studerende tilbydes en veltilrettelagt og inddragende studiestart.
- Uddannelsernes udvikling, tilrettelæggelse og drift. Kvalitetsarbejdets fokus er den løbende udvikling af uddannelserne (studieordningerne), tilrettelæggelsen af studieaktiviteter i semesterbeskrivelser og herunder prøveformer, dialog med censorer samt evalueringer med studerende.
- Principperne for problembaseret læring (PBL). Kvalitetsarbejdets fokus er den systematiske vurdering og revurdering af PBL-principperne, implementeringen af PBL-principperne i uddannelserne samt evaluering af forankringen af problem baseret læring i uddannelserne.
- Studiemiljø. Kvalitetsarbejdets fokus er den løbende evaluering og udvikling af det psykiske, fysiske, æstetiske og digitale studiemiljø.
- Forskningsbasering og pædagogiske kompetencer. Kvalitetsarbejdets fokus er udvikling og sikring af de faglige og pædagogisk-didaktiske kompetencer for underviserne. Forskningsbaseringen sikres via tilknyttede forsknings-/faglige miljøer og bemandingsplanlægning, der sikrer at moduler og kurser tilrettelægges, undervises og vejledes af undervisere med relevante forskningsmæssige eller faglige profiler. Fokus er også at de studerende gennem uddannelsen har kontakt til forskningsmiljøer/faglige miljøer.
- Job og karriere. Kvalitetsarbejdets fokus er understøttelse af de studerendes employability, karrierevejledning samt dimittend- og aftagerkontakt.